mandag 4. august 2014

Tilgi meg - Harlan Coben

Spennende krim som holder deg fengslet fra start til slutt. Har fått stor sans for Cobens måte å skrive på, og de omfattende plottene, selv om jeg egentlig ikke er særlig stor fan av krim.

Jeg starter bare rett på for å beskrive hva denne boken handler om, før jeg forteller hva jeg synes:

Se for deg den pene kvinnelige fjernssynsreporteren, som i et eget program har spesialisert seg på å avdekke lysskye forhold på TV. Mer bestemt "ta rotta på pedofile menn". Gjennom alias på diverse internettforum gir hun seg ut for å være en pur ung jente, og greier på dette viset å fiske frem de lugubre mannfolkene. Vi blir etter hvert kjent med kvinnen, Wendy Tynes. hun er nemlig ikke bare en kald reporter, men også enke og mamma til en tenåringssønn. Man begynner etter hvert å få sympati for henne, for man skjønner at hun gjør jobben sin i aller beste mening. Dessverre holder ikke dette når hun nok en gang avslører en mann, Dan Mercer, som senere blir drept foran øynene henner idet han forsøker å bedyre sin uskyld.

Midt oppi dette forsvinner ungjenta Haley McWaid. Hun er 17 år, familiens store stolthet og solstråle, og hennes forsvinning setter hele lokalsamfunnet på hodet. Flere ting peker i retning Dan Mercer, som ikke er tilstede for å forsvare seg. Wendy sliter med samvittigheten, og begynner på sitt eget vis å undersøke saken nærmere. Hun nøster oppi et ormebol uten å vite det selv, og det hele får store konsekvenser.

Jeg synes:
Hvis du har lest noen av de tidligere omtalene mine av Cobens bøker på bloggen, så har du skjønt at jeg etter hvert har fått sansen. Det er liksom et sikkerstikk, på linje med Nesbø eller Dan Brown. Du er liksom garantert en spennende bok. Heller ikke denne gangen skuffer Coben, som disker opp med en omfattende historie og intrikate plott. Jeg elsker det faktum at jeg ikke greier å gjette meg til hva som har skjedd. Det er til dels uforutsigbart, selv om noen deler selvsagt er ting man kan tenke seg til.

Kort sagt: Jeg likte boken, og kan fint anbefale den videre om du liker lett, men spennende krim!

4 kommentarer:

  1. Jeg liker Cobens bøker veldig godt! Godt med god krim uten de verste, groteske beskrivelsene av lemlesting av folk. (Men leser gjerne Nesbø og Adler Olsen også!)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har ikke lest meg gjennom Nesbø ennå, og Adler Olsen har jeg ikke lest i det hele tatt. Har vel mange godbiter i vente i høst/vinter;)

      Slett
  2. Jeg liker også Coben. De fleste av bøkene hans har jeg hørt på lydbok mens vi kjørte til svigerforeldrene mine. Det er en ganske lang tur og mannen min og jeg liker begge krim, så da er det greit med Coben på lydbok :-) Dette er en av de vi har hørt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Høres koselig ut med lydbok i bilen. Er noe med å dele opplevelsen sammen med noen å! Jeg holder på med en ny Coben-lydbok nå. "På grunn av et løfte". Veldig spennende!

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...