søndag 31. august 2014

Bøker man ikke kommer videre med

Jeg har noen bøker som jeg rett og slett ikke greier å lese. Enten er de for kjedelige eller så er de for omfattende. De ligger der og støver, og gir meg en aldri så liten dårlig samvittighet.

Bridget Jones - Mad about the boy
Jeg ønsket meg den nyeste Bridget Jones boka av samboeren i julegave i fjor. Mad about the boy virket i teorien som et artig gjensyn. Nå kommer en spoiler i forhold til bokens handling, så ikke les videre om du absolutt ikke vil vite noen ting før du leser den. Men altså, jeg var ikke forberedt på at Mark Darcy var død. Det ødela hele Bridget Jones-greia for meg. Så rart det enn virker, så vil man gjerne ha happy ending. Hun fikk sin prince charming. Man vil jo ikke vite i etterkant at prinsen til Tornerose døde i bilulykke, eller at Mr. Big (SATC-referanse) plutselig døde av sykdom. Bridget Jones har alltid vært en morsom karakter, kanskje mer morsom da jeg var ung og singel. Nå er hun egentlig bare trist. Jeg ble deppa av å lese om hennes inntreden i sosiale medier, om hennes alenemortilværelse og jakten på en yngre mann. Cougar-greia er ikke sjarmerende. Så i bunn og grunn sluttet jeg plutselig å lese midt i boken. Om det er noen av dere andre som har lest ferdig hele, og vet det er lys i enden av tunnelen her, så si gjerne ifra. Kanskje jeg skal gi den et forsøk til.

Hundreåringen
En annen bok som jeg så gjerne ville like, er denne "Hundreåringen som klatret ut vinduet". Og der forsvant han! Jeg har jo lest bakpå coveret, og hadde et inntrykk av at dette var Sveriges svar på Forrest Gump. En litt enfoldig mann som snubler oppi noen av verdenshistoriens største hendelser. Vel, jeg leste ikke mange sidene før jeg innså at dette egentlig ikke var noe for meg. Prøvde selvsagt litt til. Er noe med å ikke gi opp for raskt. Men nei, jeg og denne karakteren har null kjemi. Jeg dro ikke på smilebåndet en eneste gang. Og denne skal vel være litt morsom? Kanskje det bare er jeg som har dårlig humor...



Sofies valg
Og så, vi har vel alle hørt om "Sophies choice". Et umulig valg. I dette refereres det som jeg har forstått til at det er en kvinne under andre verdenskrig som måtte ta et umulig valg om å redde bare én av sine to barn? Det er visstok en historie bestående av to bøker, skrevet av William Styron. Jeg tror jeg kjøpte de på et loppemarked for noen år siden, og begynte å lese på de nå i sommer. Jeg kom ikke så altfor langt før jeg skjønte at dette er noe jeg ikke gidder å bruke tid på. Det var rett og slett en utrolig kjedelig start på en bok. Jeg aner ikke om det blir noe bedre. Spurte mormor, som også har lest den. Og ifølge henne er det visst det samme kjedelige språket hele boken gjennom. Kanskje filmen med Meryl Streep er bedre..


1 kommentar:

  1. Bøker er som mennesker. Noen finner en ikke kjemi med i det hele tatt - og andre vil en være sammen med hele tiden :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...