torsdag 22. september 2011

Andre møte i lesesirkelen

Det ble delte meninger om «En dag» av David Nicholls under lesesirkelens andre møte denne kvelden på Antikvariatet.



















Som ved første møte i lesesirkelen samlet vi oss igjen på Antikvariatet i Trondheim. Stedet er, med sine rader av både gamle og nye bøker, perfekt for bokdiskusjoner.

Med telys på de gamle trebordene, Johnny Cash på høytaleren og kakao med krem i koppen var det duket for evaluering av ny bok. To leste på norsk, og to på engelsk, hvorav den ene leste på Iphone.

Jeg valgte ut forrige bok, Mørk Kyst, som ble slaktet av samtlige. Det kunne derfor ikke bli verre. Men meningene var allikevel delte når det kom til Camillas valg, «En dag», av David Nicholls.

Hvis du ikke har hørt om boka, kan baksidecoveret oppsummere det slik:

«Det er 15. juli 1988. Natten etter eksamensfesten, den aller siste dagen på universitetet, møtes Emma og Dexter for første gang. I morgen skal deres veier skilles. Eller kanskje ikke? Hvor er de på akkurat denne dagen om ett år? Og året etter det? Og hver eneste år som følger? Og vil de noensinne finne ut hva de egentlig vil med hverandre?»

Dette mener vi:

Camilla, leste engelsk versjon, på Iphone:
- Dette er en flott bok å lese på ferie. Den er lettlest og morsom med et forfriskende konsept. Syntes dialogene funket godt, i alle fall på engelsk.
Score: 5/6

Hannah, leste norsk versjon:
- Kjente meg veldig igjen i tanken om at «en dag»... Likte humoren og varmen i denne boka og lo godt flere steder. Etter at jeg hadde lest den ut lå jeg oppe og gråt halve natta.
Score: 5/6

Mari, leste engelsk versjon:
- Liker generelt sett ikke kjærlighetshistorier. Skulle ønsker bøker og filmer kunne handle om noe annet. Syntes denne boken var platt og kjedelig. Den burde vært halvparten så lang og dobbelt så morsom, føler jeg. Syntes imidlertid at den er virkelighetsnær, og med godt språk.
Score: 3/6

May Brit, leste norsk versjon:
- Liker godt kjærlighetshistorier, men jeg fikk liksom aldri helt sansen for noen av hovedkarakterene. Det var derfor litt det samme for meg om de fikk hverandre ikke, og det var nok ikke poenget her. Men det er en litt morsom bok, med et artig konsept, godt språk og den er lettlest.
Score: 4/6

Utfyllende omtale av «En dag» kommer i nytt blogginnlegg.

Til neste gang skal vi lese en bok Mari har valgt ut: «Brennende kyst» av Wilbur Smith.

1 kommentar:

  1. En flott oppsummering :) Ser ut til at denne boken var langt mer tilfredsstillende for målgruppen enn den første boken dere leste.

    Jeg har forresten fått e-posten din, du er ikke glemt. Det er bare jeg som er litt treg av meg.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...