søndag 18. september 2011

Alle de rare folka på loppis

Du ser virkelig skyggesiden av menneskeheten når gribbene kaster seg over bruktskattene på loppemarked.

I dag var det stort loppemarked i Trondheim, og jeg sto klar like før åpningstid klokken elleve. Var imidlertid ikke alene... De 60 første hadde sikret seg en billett som sørget for at de fikk slippe inn først. Jeg var ikke en av dem. Ivrig trippet de utvalgte foran sperringen, mer som prustende veddeløpshester klar til sprang. Klar, ferdig, gå!

Seksti mennesker, fra småbarn til eldre, stormet den fullstappede gymsalen, mens de resterende ristet på hodet over galskapen. Før de selvsagt stilte seg i en klynge og begynte å dytte på for å komme inn. At vaktene ikke var villige til å slippe inn alle på en gang, men silte ut ti stykk av gangen med fem minutters mellomrom, var det ikke forståelse for. Det ble roping, høylytte protester og generell misnøye. Bak meg var to eldre herremenn overbevist om at de frivillige på loppemarkedet benyttet anledningen til å få utløp for sitt maktbehov... Som om det å holde igjen hordene gav den stakkars mannen i døren noen form for nytelse.

Billig skal det være
Jeg trålet meg gjennom lokalene uten for store problemer, en dytt her og der. Lot meg underholde av gribbene når de prutet. Forundret over krangling om småpenger, som uansett går til det lokale skolekorpset.

Uansett er loppemarked er gøy, og det er fullt mulig å gjøre mange spennende kupp! Kanskje ikke så rart at det er så populært. Selv kom jeg hjem med en «ny» lampe, en liten søt vase og åtte nye bøker som jeg kan føye til samlingen min av «må lese-bøker».

Bruktkuppene er som følger:
  • Marit Paulsen – Liten Ida

  • Jens Bjørneboe – Jonas

  • Jostein Gaarder – Sofies verden

  • Robert Ludlum – Pakten 1 & 2

  • Marilyn French – Sin mors datter

  • Lars Kepler – Paganinikontrakten

  • Doris Lessing – Jane Somers' dagbøker 1


  • En variert bunke bøker med andre ord. Nå gjelder det bare å finne plass i en allerede stappfull bokhylle!

    3 kommentarer:

    1. Jeg dekket loppemarked for en lokalavis for noen år siden, og ble også forundret over det samme som deg, dette med at folk setter alle kluter og lemmer til for å sikre seg noen spesielle ting.

      Det var et fint knippe bøker du hadde funnet :)

      SvarSlett
    2. Det er vel kanskje bare én ting som gjør folk mer ufine, og det er gratis mat...

      SvarSlett
    3. Jeg husker en artikkel i vår lokalavis i fjor, der var det tatt bilder av de som brøytet seg inn først. Det gir ikke akkurat noe godt inntrykk og er en av grunnene til at jeg vegrer meg litt for å gå på loppemarked. Har ikke vært på et siden jeg var tenåring tror jeg.

      Flotte bokkupp :)

      SvarSlett

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...