tirsdag 23. august 2011

«Mørk kyst» - Peter Temple

Dette er langt på vei ei av de kjipeste bøkene jeg noen gang har forsøkt å lese. Den inspirerer ikke til å skrive en slakt engang...

****

Med forsøkt å lese mener jeg at jeg tvang meg selv til å lese litt over halvveis før jeg gav opp. Og det er ganske sjeldent at jeg ikke fullfører bøker jeg begynner på. Spesielt med tanke på at dette skulle være bok ved første møte i lesesirkelen. Som jeg attpåtil har valgt ut selv.

Vel, du skjønner kanskje at jeg ikke likte denne boken. Og begrunnelsene er mange. For det første likte jeg ikke språket, som var kjedelig, intetsigende og uten noen form for spennende krumspring eller meningsfylte metaforer. For det andre var hovedpersonen noe av det kjedeligste som er portrettert på papir. Landsbypurk Joe Cashin er intet mindre enn en sliten sytepave med vondter både her og der, som døyver sine sorger i alkohol. Som plukker opp mystiske landstrykere og vandrer rundt med sjelesorg og to stressa pudler. Uten at dette er noe som det kommer mer ut av i løpet av boken, selvfølgeligvis. Fikk følelsen av at dette mer eller mindre fungerte som fyllstoff. Noe må man jo fylle 400 sider med...

Blindveier
Det er nemlig utrolig mye i denne boken som gjøres halvveis. Vi får møte den kvinnelige kollegaen, med store traumer fra en tidligere voldtekt. Det er stort sett det vi får vite om henne. Moren til Cashin er gammel alkis, faren tok selvmord, broren forsøkte å ta selvmord og hovedpersonen har en sønn han aldri får møte. Alt dette er påbegynte historier, litterære blindveier, de fører ikke noe sted.

Ønsker du å vite hva selve plottet er? Holder du fast til de siste 50 sidene kan det kanskje hende du får et svar. Men det spørs om du syns det er verdt det. Mine lesesirkel-venner følte seg intet mindre enn snytt.

Min konklusjon er: Styr for guds skyld unna! Du får mer utbytte av å se gresset gro...

Score: 1/6

Fakta om boken:
Sjanger: Krim (angivelig)
Utgitt: 2010
Forlag: Katapult Forlag
ISBN: 9788275474276
Sider: 395

Har lett litt på nett for å finne andre omtaler av denne boken. Send meg gjerne en link, så skal jeg føye den til!

Omtale i Radio Revolt

4 kommentarer:

  1. Noen ganger kan man lure på hva de som utgir bøker tenker med... Frister ikke å lese denne :)

    SvarSlett
  2. Dette er en bok jeg ikke skal låne av min mor.

    En politietterforsker som drikker var forresten svært originalt..

    SvarSlett
  3. Jah, han har jo en tragisk fortid, må vite *rullermedøynene* :D

    SvarSlett
  4. Jeg ble nysgjerrig på boken likevel ;)Har hatt inntrykk av at dette er en litterær krim, i den forstand at den er mer litterær enn krim.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...