onsdag 5. februar 2014

Virus – Dustin Thomason

USA rammes av en dødelig sykdom som sprer seg raskt. Spennende bok om 2012, epidemi og karantene!

De røde bokstavene slo mot meg i bokhandelen; «Virus». Legger du til Mayasymboler og en storby, har du allerede skjønt litt av plottet. For i denne boken, som ble skrevet i 2012, omhandler nemlig Mayakalenderen, myten om verdens undergang 21. desember 2012, og hva som skjer hvis verden rammes av uhelbredelig sykdom. Boken ble med meg hjem, selv om jeg egentlig ikke skulle kjøpe noe... Typisk!

Bokens handling:
Historien starter ganske så uskyldig en finværsdag i LA. Genetiker, Dr. Gabriel «Gabe» Stanton utfører sine morgenritualer. Lite aner han om hva som venter rundt neste sving. Det gjør heller ikke Mayaforsker Chel Manu. Hun har kommet over, på ulovlig vis, en eldgammel sjelden Mayakodeks. En gammel bok verden aldri har sett maken til. Hun begynner å oversette det gamle språket, men blir avbrutt for å gjøre en tolketjeneste. En mann fra hennes hjemland Guatemala er blitt syk. Sykdommen er en uhelbredelig prionsykdom som gjør det umulig å sove. Ofrene blir tilnærmet sinnsyke og leve sine siste timer nærmest i tortur. Mannen snakker det gamle språket, og Chel skjønner snart sammenhengen. Mannen er ingen ringere enn den som bragte den gamle kodeksen inn i landet.

Det viser seg kanskje at den gamle boken kan hjelpe dem med å hindre en katastrofe for menneskeheten. Men de kjemper mot både klokken, myndighetene og medborgere. Det storslagne Mayariket forsvant over natten, og det kan se ut til at vår sivilisasjon kan lide samme skjebne. Hvilke hemmeligheter skjuler den gamle boken? Og hvilte det en forbannelse over de gamle mayaene?

Jeg mener:
Jeg er intet mindre enn veldig glad for at denne boken kom gjennom nåløyet i bokhandelen. Det er egentlig sjeldent jeg handler på impuls for tiden. Spesielt bøker, da hyllene bugner fra før av alskens bokgodbiter. Men er nok for svak for disse katastrofe-bøkene fortsatt. Denne boken er en like sikker vinner som fredagstacoen eller lørdagspizzaen. Den har det meste som trengs for å skape en spennende historie, karakterene er stort sett troverdige og scenarioet presenteres på en realistisk måte. Jeg får følelsen av at forfatteren er belest og smart. Ting forklares uten å bli belærende, og en etterord i boken oppklarer i tillegg litt. For prioner og mayahistorie er ikke tatt opp av hatten i blinde.

Boken er veldig amerikansk. Den føyer seg inn i rekken av Dan Brown-aktige bøker. Jeg skriver det ikke for å virke negativ, men for at du skal vite hva du får. Noen ganger får jeg litt følelsen av å ha lest dette i en bok tidligere, eller kanskje sett det på en film. Men det fungerer. Jeg ble underholdt og koste meg stort underveis. Den fullførte derfor sin misjon, selv om den kanskje ikke er den aller beste boken jeg har lest når det kommer til «verdens undergang». Den mangler nemlig litt ekstra piff, litt flere menneskeskjebner og finurlige krumspring. Litt flere uforutsette plott.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...