Selv om jeg slukte noen av Kate Mortons
første bøker, de mørkeste og dystreste delene av dem, er ikke
dette lenger helt min sjanger. Jeg har rett og slett fått litt nok
av denne typen bøker som oppkonstruerer oppofrende kvinneskikkelser
som må gjennomgå et hav av lidelse før de eventuelt møter lykken.
Som oftest i form av en mann. Ikke for å virke som en rødstrømpe
her, men det er altfor opplagt og dermed litt kjedelig.
Handling:
Uansett, la meg starte med å forklare
litt om hva boken handler om:
Grania Ryan rømmer hjem fra pulserende
New York til landsbygda i Irland. Hun forlater samboeren sin, og
forsøker å fornekte det faktum at begge nettopp har lidd et stort
tap etter å ha mistet sitt ufødte barn. Hun er i sorg, og vil
selvsagt ikke snakke med samboeren om det. Det svever litt i det
uvisse om han nå er en eks eller ikke. Hun søker trøst hos moren
sin, eller «mams» som hun kaller henne. En dag hun er ute å går,
ser hun en liten jente helt ytterst på klippekanten. Derav tittelen.
Vi skjønner ganske kjapt at denne jenta spiller en stor rolle for
bokens historie videre. Jenta, lille Aurora Lisle, er morløs og
ganske ensom. Hun bor sammen med sin usedvanlig vakre, men merkelige,
far. De bor på et stort gammelt gods, og det viser seg etter hvert
at familien Ryan og familien Lisle har en lang felles historie.
Granias mor liker ikke at Grania er sammen med den lille jenta, og
begynner etter hvert å fortelle hvorfor. Det blir en reise gjennom
historien, til London under første verdenskrig, med tjenestepiker,
soldater, herskapsfolk og et hittebarn.
Boken blir beskrevet som «en stor
fortelling om sorg og tap, men også om kjærlighet og håp. Jenta på
klippen er en handlingsmettet og gripende «good read» med handling
fra England, Irland og New York, og med flere parallelle historier
som spenner fra 1914 og fram til i dag».
Jeg synes:
Vel, den er stor i form av at den er
lang. Nesten litt for lang. Jeg innrømmer gjerne at jeg lot meg
drømme inn i denne verdenen. Etter en stund begynte jeg å bry meg
litt, og ville gjerne vite hvordan det gikk med de ulike karakterene.
Og ikke minst, hvorfor Grania var så tverr mot samboeren sin. Jeg
hørte boken som lydbok, og den fulgte med meg på trikken, på vei
til jobb og under timesvis med maling i vårt nye hus. Den var en god
tidstrøyte. Dog må jeg si at jeg ikke lot meg bergta. Historien bar
altfor mye preg av å være oppdiktet. Selv om man selvsagt vet at
den er det, er det ikke et bra tegn at man himler med øynene på
grunn av det opplagte. Jeg mener, det får være måte på hvor mange
prøvelser og elendighet en hovedperson må gjennom. Og selv om jeg
ikke skal røpe hovedpoeng eller noe sånt, så må jeg si at jeg
absolutt misliker Grania. Snakker meg om sytekopp, og uten noen som
helst grunn. Her har forfatteren skapt storm i vannglass.
Av anmeldere har dette selvsagt blitt
sammenlignet med Kate Morton. Det er kanskje samme sjanger, men jeg
synes ikke man skal sidestille de to forfatterne. I alle fall ikke
når det kommer til Mortons tidligste verker, som er utrolig bra.
Denne er kanskje en god strandlektyre, men ikke noe mer. Skjønt, jeg
må innrømme at jeg felte en liten tåre helt på slutten. Men det
kan jo bare ha vært at jeg var så lettet for å endelig være
ferdig med både bok og maling...
Jeg liker boken veldig godt, men smaken er som baken delt i to ;) Man kan ikke like det samme, noe forfattere skal være veldig glad for. Når det er sagt må jeg si at Kate Morton er min favoritt, så i denne type sjanger vil jeg derfor like hennes bøker best.
SvarSlettJa, denne boka likte jeg også godt. I kveld skal jeg starte på den siste til Helga Flatland :) Håper den er like god som den første hun skrev!
SvarSlett