fredag 19. april 2013

Dette var en utrolig bra bok: Hver dag - David Levithan

Hvordan ville det vært å våkne opp i en ny kropp hver dag? Bare hoppe fra det ene livet til det andre? Levithan leker med tanken i denne utrolig flotte boken - og jeg er solgt!

Denne dumpet ned i postkassen min som sommergave fra forlaget i fjor sommer. Rakk ikke å lese den da, men tok den opp nå. Det var den eneste ungdomsboken lett tilgjengelig i bokhyllen, og jeg trengte noe lett å lese på etter å ha fullført mursteinen "Hemmeligheter" av Kate Morton.

Jeg kunne skrevet et resymé av handlingen selv, men synes bokens cover forteller det knallbra:

"Hver morgen våkner A i kroppen til en ny person. Det er umulig å vite hvor eller hvem det blir neste gang. A har akseptert dette og til og med laget seg sine egne leveregler: Ikke bli for involvert. Ikke bli lagt merke til. Ikke blande seg inn. Alt går som det skal, helt til dagen A våkner i Justins kropp, og møter Justins kjæreste Rhiannon. Nå gjelder ikke reglene A har levd etter lenger. For endelig har A funnet noen han vil være sammen med - hver eneste dag".

Jeg synes:
Hadde egentlig ikke noen forhåpninger til denne, men den er i sin enkelhet svært spennende. Jeg fikk skikkelig sympati med A, som verken er gutt eller jente. A kan våkne opp neste morgen, og være både gutt og jente. Men forelsker seg altså i Rhiannon, og møter store utfordringer. Kan man egentlig ha et forhold når man han en ny kropp hver dag? Det virker kanskje kjempesært, men det er så troverdig og godt skrevet at man blir revet med. Man får oppriktig sympati med A, og føler på hvor isolert han/hun er. Det må sies at jeg føler at dette er en gutt. Mest fordi A oftest er gutt og forelsker seg i ei jente - selv om forfatteren er veldig på å fokusert på personen og ikke kjønnet.

Dette er en kjempefin og spennende ungdomsbok som jeg ble svært overrasket over. Skulle ønske det fantes en oppfølger!

Score: 5/6

7 kommentarer:

  1. Aldri lest denne boka, hørt mye bra om den. Høres spennende ut:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt knall synes jeg da:) Men det er kanskje litt smak og behag, slik det er med de fleste bøker egentlig. Men om du har sansen for sånne type bøker, vil du nok like denne også!

      Slett
  2. Syns den hløres ut til å være en fin ungdomsbok. Frister faktisk til lesing. Og kanskje den blir en passende gave til et par barnebarn.

    SvarSlett
  3. Ja, hurra! Og ekstra hurra for at du utelater As kjønn. A _er_ jo nettopp kjønnsløs, bare en sjel, hvor fantastisk er vel ikke det? Ble usigelig glad i boken, og ditto glad hver gang jeg leser en begeistret omtale.

    SvarSlett
  4. Denne boken likte jeg veldig godt! Velskrevet og anderledes, helt perfekt for meg :)

    SvarSlett
  5. Denne hadde jeg med meg på ferie i Tyrkia og gikk med boken i hånden til jeg hadde lest den ferdig :-) Jeg falt helt pladask. Jeg leste nettopp en bok som minnet meg om denne: Bian Shen av Torbjørn Øverland Amundsen. Der er personen "inni" den samme i tusenvis av år, men barnet blir ikke eldre enn fjorten år så de må begynne på nytt som spedbarn hele tiden. Ikke helt det samme, men det minnet om Hver dag.

    SvarSlett
  6. Denne hadde jeg med meg på ferie i Tyrkia og gikk med boken i hånden til jeg hadde lest den ferdig :-) Jeg falt helt pladask. Jeg leste nettopp en bok som minnet meg om denne: Bian Shen av Torbjørn Øverland Amundsen. Der er personen "inni" den samme i tusenvis av år, men barnet blir ikke eldre enn fjorten år så de må begynne på nytt som spedbarn hele tiden. Ikke helt det samme, men det minnet om Hver dag.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...