onsdag 19. september 2012

Lastet ned Ordflyt - appen!

Plutselig oppdaget jeg Ordflyt - appen. For mine føtter står nå alskens litterære godbiter på rekke og rad. Mange av dem er i tillegg gratis! Dette må jo være genialt?

Jeg er en sånn som synes det er vanskelig å gå ut av en bokhandel uten å kjøpe med meg en eneste bok. Men jeg blir stadig flinkere. Kanskje fordi vi ikke har plass til alle bøkene i vår nye leilighet? Uansett, turen går ofte innom bokhandelen, må jo bare se litt...

Etter en periode hvor jeg ikke har fått lest så mye som jeg ønsker, gikk det opp for meg at jeg kan kombinere to favorittsysler, nemlig å gå tur og høre på bok samtidig. Gikk derfor til anskaffelse av en DigiBok. Den fungerte allright, men skrudde seg plutselig av med ujevne mellomrom. Gjerne midt i et spennende kapittel, uten at jeg helt hadde oversikt over hvor langt jeg var kommet i boken. Viste seg å være batteriet som flatet ut, selv om det ikke vistes på displayet, og det egentlig skulle være mer enn nok tid igjen.

App - godbit
Etter å ha hørt ferdig Nådens omkrets på lydbok, satt jeg og lekte med mobilen. Kanskje finnes det en lydbok - app, tenkte jeg. Og jammen gjorde det ikke det! Appen/programmet heter Ordflyt, og er et samarbeid mellom Aspiro Music og Cappelen Damm.

Når man har lastet det ned, enten som app på mobilen og/eller PC/MAC kan man velge mellom 150 gratis lydbøker, pluss haugevis med andre som man må betale for. Bøkene kan streames eller lastes ned. Jeg har så langt et veldig positivt inntrykk, og har lastet ned en gratis bok (Stormfulle høyder) og en man må betale for (Fire Søsken - Tyskertøs). Sistnevnte betalte jeg via programmet lastet ned på MAC´en. Etterpå lastet jeg opp boken på mobilen. Denne har jeg tenkt å begynne på ved neste gåtur.

Det eneste jeg kan se som en negativ faktor, er at de vurderer at Ordflyt skal bli en abonnementstjeneste på sikt. Enn så lenge er dette bare en testversjon. Jeg mener de liksågodt kan la selve programmet være gratis, siden mange nok vil ha en lavere terskel for å prøve det da, og uansett vil betale for de nye bøkene som blir lagt ut etter hvert.

Nå ser jeg i alle fall frem til å få med meg alle de bøkene jeg ellers ikke rekker å lese!

Har du testet Ordflyt?

5 kommentarer:

  1. Ja, lydbøker er godt selskap på tur og Ordflyt gjør dette enkelt og greit! Enig med deg mtp veien videre for programmet - gratis software gjør det definitivt lettere, og mer fristende kanskje?

    SvarSlett
  2. Jeg tror i alle fall mange vil falle fra om de må abonnere. Det er rett og slett en forpliktelse man vegrer seg for. Så derfor vil det muligens koste mer enn det smaker, dvs jeg tror Ordflyt tjener mer på å være gratis. Da får man flere brukere, som kjøper lydbøkene som legges ut.

    SvarSlett
  3. Aldri hørt om ordflyt, så takk for tips:)

    SvarSlett
  4. Ja, Ordflyt er fint. :) Har hørt flere lydbøker der. Vet ikke helt hvor jeg står vedr at det kan bli abonnement. På den ene siden så er jeg veldig fan av streaming-tjenester som f.eks. Spotify. På den andre siden er jeg usikker på om utvalget til Ordflyt blir stort nok til at det er verdt å betale for? Jeg ønsker meg et samarbeid mellom alle som produserer lydbøker, jeg (så vidt jeg vet har de i allefall prøvd å oppnå dette, men vet ikke om dette kan bli en realitet). Da hadde det vært verdt å betale litt i mnd. Sånn det er nå hadde jeg nok ikke abonnert. Er ikke nok utvalg. Men som gratis-tjeneste er den ypperlig!

    SvarSlett
  5. Jeg syntes det er helt ok med abonnements-tjeneste så lenge man kan velge å bare få lytte til de bøkene som er gratis uten å måtte abonnere. Lydbokabonnement har jeg jo allerede hos Audible.co.uk hvor jeg betaler en viss sum for en gratis lydbok i måneden :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...