tirsdag 12. juli 2011

Å danne en lesesirkel

Første gang jeg hørte om «boksirkelen» visste jeg ikke hva det var. Jeg tenkte at det "bare" var snakk om å sitte i en sirkel og snakke om bøker.

Og jeg var vel ikke så langt unna sannheten, bortsett fra at man ikke på død og liv må sitte i sirkel... Men det er en fin idé, å samles for å snakke om en bok man har lest, samt å bli kjent med nye bøker og kanskje nye mennesker.

I artikkelen «Hva er en boksirkel» på Dagbladets nettside, står det at en fast boksirkel er positiv på mange måter.



Blant annet fordi:

  • Medlemmene får mulighet til å snakke om bøker alle har lest.
  • Deltakerne blir som regel bedre til å lese gjennom en fast leserytme og samtalene på møtene.
  • Bokdiskusjonene gjør at man kommer dypere inn i bøkene og får nye perspektiver.
  • De faste møtene gjør at man alltid får lest minst en bok hver måned.

  • I bunn og grunn handler det om å kunne diskutere bøker, både de man liker og ikke liker. Og dette har jeg savnet mange ganger. Har nettopp avsluttet Kate Mortons «En svunnen tid», og har for øyeblikket ingen å diskutere den med. Jeg prøvde å forklare den for kjæresten, men fikk raskt en fornemmelse av at jeg like gjerne kunne ha snakket om brødbaking. Ikke så veldig interessert, med andre ord!

    Inspirert av bokblogging, intesivert lesing og research på nett har jeg tatt grep. Det ser ut til at jeg har funnet tre litteraturinteresserte sjeler i min hjemby, som har sagt seg villig til å teste ut konseptet “lesesirkel”. Dette blir et spennende prosjekt. For jeg vet at vi er svært forskjellige alle sammen, med forskjellige preferanser når det kommer til valg av bøker. Men er det ikke det det handler om, tenker jeg? Å utfordre seg selv, og diskutere med noen som kanskje har en annen oppfatning. Eller kan det ødelegge opplevelsen av en god bok, om andre påpeker svakheter og brister ved den?

    Vi har ikke alt klart ennå, men her er en foreløpig plan:
  • Møter én gang i måneden. Tenker kanskje en fast dag, som “første onsdag i måneden” eller lignende.
  • Presentere en liste med 3-4 bøker, hvor man stemmer på hvilken man helst ønsker å lese.
  • Bøkene man leser er fortrinnsvis utgitt i pocket, slik at man får den til en billig penge lett tilgjengelig i kiosk eller bestselger-hyllene i bokhandelen.
  • Møtes ute på café eller på det lokale antikvariatet over et glass vin eller en kaffe.

  • Som det står i den overnevnte artikkelen bør man kanskje ha en slags møteleder, og en viss agenda for møtene. Hvordan man skal legge det opp videre vet jeg ikke, dette må vi kanskje diskutere oss frem til.

    Har noen av dere erfaring med lesesirkel? Eventuelt tips og innspill til hvordan man legger opp disse litterære møtene?

    6 kommentarer:

    1. Jeg har ingen erfaring med lesesirkel, men har veldig lyst til å selv være med i en. Tror det er en flott måte å treffe andre med samme interesse :) Lykke til.

      SvarSlett
    2. Lesesirkel kunne jeg også godt tenkt meg å være med på. Hold oss gjerne oppdatert om hvordan det går med boksirkelen :)

      SvarSlett
    3. Så spennende! Jeg og fire damer til har bestemt oss for å danne en lesesirkel, og første møtet blir etter ferien. Jeg har håp om at det blir en positiv opplevelse med masse prat om bøker og masse latter :) Vi får dele tips og erfaringer etterhvert vi da ;)

      SvarSlett
    4. Er svært spent på prosjekt "lesesirkel". Har også planer om å starte opp når alle er tilbake fra ferie:)

      SvarSlett
    5. kan hende jeg er litt nerdete, men jeg småsitrer etter å starte :) Jeg er for litt mindre demokrati og litt mer diktator til å begynne med, altså at første bok blir bestemt av deg :)

      SvarSlett
    6. Diktatur skal bli;)

      Satser på å sette opp ei gruppe eller event på Facer´n når jeg kommer hjem fra ferie om ca 10 dager. Mulig jeg sender deg ei mld om bok før, slik at du får litt tid på deg til å lese før første møte, som sikkert blir i starten av august eller noe! Glær mæ:D

      SvarSlett

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...