torsdag 9. juni 2011

Boktema fra A-Å #L

Det er torsdag, og igjen tid for Boktema hos Anette.

I dag har turen kommet til en favorittbok på bokstaven “L”, og jeg fikk plutselig flere å velge mellom. Skal jeg skrive om ”La meg synge deg stille sanger”, som jeg tydelig likte, eller er “Legenden om Narnia” en større favoritt? Nei, jeg tror jammen jeg vil anbefale “Ligge i grønne enger”, av Anne Birkefeldt Ragde. Dette er siste bok i triologien om Neshov-familien på Byneset i Trondheim. “Berlinerpoplene” og “Eremittkrepsene” var forøvrig de to første i denne flotte serien.

Har du ikke lest de to første bøkene, må jeg advare, dette er en real spoiler:


Mens Torunn Neshov er på gården til faren på Byneset, tar han livet av seg inne i grisefjøset. Torunn strever for å fortsette gårdsdriften og griseholdet, med hjelp fra den unge avløseren Kai Roger. Nest eldste sønn på Neshov, Margido, er fullt opptatt med å modernisere og utvide begravelsesbyråets drift inne i Trondheim. I København hersker det oppspilt forventning nå som Erlend og Krumme venter barn med Jytte og Lizzi. De planlegger en storstilt ombygging av siloen på Neshov for å bruke gården som landsted. Sammen reiser de to parene til slektsgården med fremtidsplaner og egen arkitekt. Heten dirrer over Byneset denne sommeren da de svært ulike medlemmene av familien samles. Odelsjenta Torunn står sentralt i alle de andres planer for fremtiden. – Forlaget Oktober.

Denne serien grep meg på en måte jeg ikke hadde ventet, og vakte en nysgjerrighet for Ragde som forfatter. Har senere lest flere bøker av henne, og må si jeg liker stilen. Den er rå, ubarmhjertig og unik. Synes hun er flink til å skildre sårbarhet, og tar oss ofte direkte inn til kjernen av følelser. Det er til å få en vond klump i magen av - på en bra måte.

7 kommentarer:

  1. Det var tre gode forslag! Jeg elsker også Legenden om Narnia og synes La meg synge deg stille sanger var en nydelig bok! La meg ligge i grønne enger er også en bok jeg liker :-)

    SvarSlett
  2. Oj, masse bra, og jeg liker alle:0) Var innom den ene, men valgte noe helt annet.
    Jeg savner faktisk karakterene i triologien om Neshov familien. Og jeg gråt når jeg leste den siste:0)

    SvarSlett
  3. Etter å ha lest første boken gledet jeg meg til fortsettelsen (nettopp pga de egenskapene du lister opp ang Ragde som forfatter), men ble skuffet. Ikke på selve historien, men på det litterære innholdet, og den siste...nei, den gjorde seg best på tv. Synes jeg da :)

    SvarSlett
  4. Brukte "Elle melle" selv i bokhylla i dag, og valgte bort "Ligge i grønne enger". Boka er en absolutt favoritt, og jeg deler dine tanker rundt den ;-)

    SvarSlett
  5. Legenden om Narnia holder vi på med som høytlesning, og er en stofavoritt hos seksåringen. Spesielt Aslan og når det er snakk om hester...

    SvarSlett
  6. Godt valg! Har faktisk ikke lest noen av Anne B Ragdes bøker, men skulle nok absolutt ha gjort det :) God pinsehelg, klem fra Anette :)

    SvarSlett
  7. Takk for kommentarer:)

    Jeg tror at Ragde kan ha en slik stil at enten så liker man den, eller så liker man den absolutt ikke. Skriver svært realistisk, nesten brutalt. Jeg har sansen for det i alle fall. I tillegg til Berlinerpoplene, Eremittkrepsene og Ligge i grønne enger, har jeg lest Arsenikktårnet, Nattønsket og En kald dag i Helvete. Svært forskjellige tema, men ingen tvil om hvem som har skrevet dem:)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...