fredag 10. juni 2011

«Smaragdatlaset» - John Stephens

Sjanger: Fantasyroman for barn/ungdom
Utgitt: 24.03.11
Forlag: Cappelen Damm
ISBN: 9788202341930

Sider: 464
Første bok i serien «Begynnelsens bøker»

Boken er tilsendt fra forlaget.

Om boka:
En mørk julenatt tar en mor og far farvel med sine tre små; fire år gamle Kate, to år gamle Michael og lille baby Emma. I all hast sendes de avgårde i bil med en mystisk fremmed, og Kate lover moren å alltid ta vare på søsknene sine, til familien kan gjenforenes. Det blir en hesblesende flukt med skumle forfølgere i hælene.

Søsknene slippes av på et barnehjem, og vi møter dem igjen ti år senere. Da har de flyttet fra barnehjem til barnehjem, det ene verre enn det andre. Trioen holder tett sammen, og må hamle opp med slemme barn og trasige barnehjemsbestyrere. En dag blir de sendt avgårde til et nytt hjem; hos doktor Pym i Cambridge Falls. Stedet viser seg å være merkelig dødt, uten barn.

I sin nye residens finner de en magisk bok – som viser seg å være nettopp Smaragdatlaset. Det er en bok med voldsomme krefter og stor makt. Den bør ikke under noen omstendigheter komme i hendene på feil person. Boken tar barna tilbake i tid, hvor de blant annet støter på en ond heks, slemme allierte, dverger og barn som blir holdt fanget. Hele verden er truet, og det blir opp til Kate, Emma og Michael å redde den.

Min opplevelse av boken:
Boken ble en bestselger da den kom ut og er solgt til over 30 land, og er oversatt av selveste Harry Potter-oversetter Torstein Bugge Høverstad. Så forventningene var skrudd opp noen hakk før eksemplaret dumpet ned i postkassen min, med lekkert design, osende av eventyr og fantasi.

Boken inneholder alt en bok i denne sjangeren skal inneholde; barn med brokete familieforhold, slemme voksenpersoner, herskapshus, onde skapninger, profetier, sverdkamp og magiske vesener. Allikevel savner jeg noe. La meg forklare:

Noen ganger skriver nemlig en forfatter så ektefølt, og med slik fortellerglede, at man nesten føler at man et tilstede i fortellingen. Man tas med på en reise hvor man føler at denne verdenen allerede eksisterer, og det eneste forfatteren gjør er å beskrive den, uten å legge igjen spor av seg selv. Den følelsen fikk jeg dessverre ikke av «Smaragdatlaset». Tvert imot føler jeg at forfatteren har tenkt; «hei, hvorfor ikke skrive en barnebok, hvor vanskelig kan det være?».

Forfatteren har jobbet 10 år med tv og har vært medprodusent for Gossip Girl. Han har også skrevet for Gilmore Girls og The O.C. Så denne mannen kan produksjon. Men selv om boken følger oppskriften på en spennende barnebok, er det noe med troverdigheten. Jeg føler ikke at hovedpersonene er troverdige nok, og jeg føler for mye av forfatteren i teksten. Det er som om han har anstrengt seg for å få de ulike passasjene til å være spennende nok, slik at det pøses på med alskens utfordringer som alltid løser seg på et magisk og selvsagt vis. Selv om du vet at en historie er oppdiktet, skal man allikvel ikke få en følelse av det når man leser den, slik jeg fikk med denne.

Konklusjon:
Boken har visse likhetstrekk med andre barnebøker i samme sjanger, og jeg greier ikke å la være å sammenligne med store suksesser som Harry Potter eller Legenden om Narnia. Forfatteren har kanskje også tatt et dypdykk i Tolkiens verden. Dessverre blir Stephens "Smaragdatlaset" en lettvekter i forhold til disse forseggjorte universene.

Allikevel antar jeg at denne lettleste boken kan treffe sin egentlige målgruppe (9-14 år), og det er vel ikke usannsynlig at dette kan bli en spennende eventyrfilm om ikke lenge – med pengesterke filmprodusenter bak roret.

Score 2/6

Her er Dagbladets anmeldelse av boken.

Andre bloggeres omtaler av "Smaragdatlaset":

Lesehesten fra Sørlandet
Mia Flom
Julies bokbabbel

3 kommentarer:

  1. Du får sagt det! Boka er rett og slett blek og uengasjert.

    SvarSlett
  2. Nå ble jeg enda mer nysgjerrig på denne. Har også hørt det motsatte fra noen som har lest den på engelsk og elsket den - kjøpte den selv da jeg var i USA og skal nok lese den etter hvert.

    SvarSlett
  3. Utrolig spennende å lese hva andre synes om boken. Nå følger jeg jo bloggen din, men send meg gjerne en link om/når du har skrevet omtale. Spent på hva du synes:)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...