torsdag 28. juli 2011

Alle disse bøkene jeg skulle ha lest

Bokhyllene i stua er fylt til randen med bøker, på bordet i hjørnet ligger to stabler med «skal-lese-snart»-bøker. I tillegg er rommet i barndomshjemmet fylt av alskens bokskatter jeg ikke har hatt hjerte til å kvitte meg med.

Ser for meg å gjenforenes med de den dagen jeg får et hus stort nok til mitt eget lille «bibliotek».

Jeg kommer nesten daglig over bøker jeg ønsker å kjøpe, enten via Bokklubben, i bokhandelen eller når jeg leser om flotte, spennende og interessante bøker på de mange bokbloggene som finnes der ute. Spennende pockets selges jo til og med ved kassakøen i matvarebutikken. Dette har gjort meg en smule utålmodig når jeg leser en bok som ikke nødvendigvis overrasker positivt. Som den jeg holder på med nå, «Bumerang» av Tatiana de Rosnay. Jeg er over halvveis, og har planer om å lese den ferdig. Men du verden så tregt det går. Og ja, jeg blir stressa og utålmodig. For ved slutten av boka venter nye bøker, i rekke og rad.

Av en eller annen grunn virker bøkene i butikken så mye mer spennende enn de jeg har liggende i bunken her, alle disse bøkene jeg skulle ha lest. Men dette må vel strengt tatt sies å være et «luksusproblem». Elsker å tenke på hvor mange timer med ren underholdning jeg har foran meg:)

Illustrasjonsbildet er hentet fra bokforlaget.wordpress.com

7 kommentarer:

  1. He he :-)

    Det er jo et luksusproblem, men jeg kjenner meg igjen. Jeg jobber på biblioteket og som en kollega av meg uttrykte det: "Det er som å jobbe midt i godteskålen" :-) Så ikke bare blir jeg inspirert og fristet av bøker på bokblogger og hos Bokklubben, jeg er også omgitt av bøker jeg gjerne skulle ha lest, hver dag. :-)

    Jeg tar som regel med meg hjem mer bøker enn jeg burde og jeg har en lang "Skal-lese"-liste. Så jeg blir også fort utålmodig med bøker som jeg ikke er helt på bølgelengde med.

    Men så er det fantastisk når du finner en skatt i bokhyllen. En bok du forsvinner i og som tar deg med på en reise du ikke ville ha vært foruten. Jeg gleder meg til neste bok som er slik og håper en av dem jeg har i bokhyllen vil være en sånn skatt! :-)

    SvarSlett
  2. Hehe, frustrerende og litt herlig på samme tid:) Før kunne jeg ha en to-tre bøker på gang samtidig. Så leste jeg den boken jeg var mest i "humør" til. Men det endte liksom alltid opp med at en til stadighet ble nedprioritert uansett. Så jeg fant ut at det var mest effektivt å lese én og én!

    SvarSlett
  3. Ha ha, akkurat sånn har jeg også det! Gresset er alltid så mye grønnere på den andre siden :) Kan det være et spesielt gen vi lesehester har mon tro? :D

    SvarSlett
  4. Nei det blir nok aldri slutt på bøker en skal lese (heldigvis!). Men det er jo også det er at ikke alle bøker passer like godt alltid - enhver bok til sin tid.

    SvarSlett
  5. Årstid har også litt å si for min del. Jeg leser best på høst og vinter. Når jeg med god samvittighet kan sitte inne under dyna eller pleddet.

    SvarSlett
  6. Ja jeg kjenner "problemet" ja. Det er fryktelig vanskelig å gå forbi en bokbutikk uten å gå inn å handle. ;) fordelen er at man aldri mangler lesestoff iallefall.

    Så flott blogg du har forresten. Jeg har lagt den inn i linklisten min. :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...