onsdag 12. februar 2014

Ravneporten – De fem utvalgte nr 1


Denne første boken i en serie på fem av Anthony Horowitz byr på en herlig creepy stemning. Rett og slett vanskelig å legge fra seg.

Jeg fikk denne boken i julegave av broren min. Han hadde ikke lest noen av bøkene, men leste tilfeldigvis bak bok nummer fem i bokhandelen, og mente at dette så svært spennende ut. Jeg lot meg overbevise. Til å begynne med var den ganske normal. Vi møter foreldreløse Matt, som vanker med feil gjeng, bor i forstehjem hos sin kjipe tante og havner stadig i trøbbel. En kveld han og en kompis bryter seg inn i en lagerbygning for å stjele varer, går det ordentlig skeis. Matt blir beskyldt for å ha knivstukket en vakt. For å slippe ungdomsfengsel går han med på å flytte til et forsterhjem i en avsidesliggende engelsk landsby. Det tar ikke lang tid før både Matt og jeg som leser skjønner at han har takket ja til noe som er langt verre enn fengsel.

Det starter liksom i det små. En merkelig forstermor, stirrende landsbybeboere, rare lyder om natten... Dette høres kanskje ikke så creepy ut i utgangspunktet. Kanskje er det noe med å lese sent på kvelden i nytt hus når man er alene hjemme. Men jeg ble svært fenget av denne historien. Den er godt skrevet, og veldig enkel å leve seg inn i. Forfatteren har blitt beskrevet som en ungdomsbøkenes Stephen King. Og det er litt av et kompliment. Han leverer imidlertid varene, for det hele blir ganske intenst. Det viser seg nemlig at Matt er en del av noe stort. Han spiller endatil en viktig rolle for å hindre at ondskapens krefter slippes løs på jorda.

Jeg synes:
Egentlig er ikke bokens handling så veldig komplisert. Men i all enkelhet blir den mer og mer spennende. Man blir sugd inn i det, og kjenner virkelig på hovedpersonenes frustrasjon. Omgivelsene er godt skildret, slik at det er lett å se for seg hva som foregår. Det er nesten nervepirrende at leseren ser eller skjønner at det foregår noe farlig før hovedpersonen selv gjør det.

Boken er litt som en grøsser, passende for ungsom i alderen 12-15 vil jeg tippe. Allikevel kan nok voksne som liker eventyr, fantasy og spenning finne denne interessant. Jeg gjorde i alle fall det, og kan røpe at jeg straks er ferdig med bok nummer tre i serien.



1 kommentar:

  1. Denne er kjempe populær på biblioteket der jeg jobber :) En av de seriene som er aller mest utlånt.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...