mandag 24. februar 2014

Mørkets tid - De fem utvalgte nr 3

Onde krefter har sluppet ut i verden, og de truer menneskeheten. Fem ungdommer i fellesskap er de eneste som kan stoppe dem. Men de vet ikke om hverandre.

Anthony Horowitz' tredje bok i serien om De fem utvalgte, starter ikke der den forrige slapp. Bok nummer to sluttet med en slags cliffhanger. Jeg måtte bare lese videre. Ble derfor litt skuffet da Mørkets tid begynte i en litt ny retning. Her blir vi kjent med de fjortenårige tvillingene Scott og Jamie Tyler. De vet ingenting om sin bakgrunn, fordi de ble dumpet i en eske da de bare var små babyer. I årenes løp flyttet de fra fosterhjem til fosterhjem. Noen bra, andre ikke fullt så bra.

Tvillingene er spesielle, noe de er klar over selv. De har overnaturlige evner, men de er så kraftige at de knapt tør å bruke dem. Men en dag blir Scott plutselig kidnappet, og Jamie blir nødt til å gjøre alt som står i hans makt for å redde han. På veien finner han ut helt utrolige ting om seg selv og sin bror. Ting vi som leser allerede vet, nemlig at tvillingene er to av fem utvalgte.

Jeg synes:
Dette var helt klart den minst spennende boken til nå i serien. Ikke fordi at den nødvendigvis var dårlig eller ikke innholdt nok action. Men rett og slett fordi jeg ble så skuffet over at historien forlot Matt, Pedro og alle de vi hadde blitt kjent med gjennom de to forrige bøkene. Jeg var på ett vis ikke i modus til å bli kjent med to nye på denne måten.

I tillegg likte jeg ikke helt noen av grepene forfatteren valgte, eller noen av de retningene historien har tatt. Jeg liker fantasy og er åpen for mye overnaturlig krimskrams. Men man må sette en strek før eller senere, og nå synes jeg at Horowitz begynner å nærme seg min. Jeg vet ikke om den er krysset ennå. Det gjenstår å se. Jeg kommer selvsagt til å lese ferdig serien, forfatteren har nok huket klørne såpass godt i meg, tross alt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...