søndag 3. november 2013

Smakebit på en søndag - Uglies

Forrige søndag var jeg feilaktig usikker på Divergent. Denne søndagen er det den merkelige fremtidsboken Uglies av Scott Westerfeld. Noen som har lest?

Dere som leste forrige søndags smakebit fra meg, husker kanskje at jeg var noe skeptisk til boken Divergent. Vel, nå har jeg lest boken og kan trygt si at jeg tok feil. En omtale om denne kommer på bloggen til uka. Denne søndagen er det Uglies som står for tur. Den er påbegynt, men jeg har bare lest ett par kapitler, og er meget skeptisk. Som forrige uke hadde det egentlig vært kjekt med litt input om noen har lest eller hørt om boka.

Uglies er den første av tre bøker, som handler om at alle 16-åringer må ta en skjønnhetsoperasjon. De blir alle som en vakre supermennesker med store øyne, perfekte lepper og slanke kropper. Det er lett å tenke seg at denne futuristiske ungdomsboken er et spark til skjønnhetstyranniet som styrer den virkelige verden og hverdagen til ungdommer. Det kunne kanskje vært okei om ingen lenger dømmes av utseendet, men i boken tar altså enkelte av ungdommene grep. De gjør opprør mot skjønnhetstyranniet.

Et utdrag fra boken:
"Det dreide seg om en spesiell type skjønnhet, en penhet som alle kunne oppfatte. Store øyne og fyldige lepper, som hos et barn. Ren glatt hud, symmetriske trekk og tusen andre små signaler. Et eller annet sted i hodet var det alltid noe som så etter disse indikatorene hos folk. Ingen kunne unngå å legge merke til dem, samme hva slags oppdragelse de hadde fått. En million års evolusjon hadde gjort det til en del av menneskehjernen".

Igjen blir en ungdomsbok i denne sjangeren sammenlignet med Dødslekene. Jeg skjønner selvsagt hvorfor forlagene får lyst til å sammenligne, men som oftets blir jeg bare skuffa. Jeg mener, man kan ikke skrive en "ny" Dødlekene like lite som at noe vil matche Harry Potters suksess. Noen ting er bare originaler, hvor annet blekner i skyggen. Uansett, dette var ukens smakebit fra meg. 
Ønsker du å delta eller lese flere smakebiter fra bøkenes verden på en søndag, bør du ta turen innom Maris blogg; Flukten fra virkeligheten. En flott måte å bli kjent med nye bokbloggere!

17 kommentarer:

  1. Denne serien står på leselisten min, så jeg kan ikke uttale meg om den. Men jeg blir ofte irritert når en bok absolutt skal sammenlignes med en annen. I de fleste tilfellene føler jeg at sammenligningen kanskje ikke er til den boken jeg lesers fordel og da faller boken på en måte gjennom, selv om det bare skyldes for høye forventninger. La en bok tale for seg selv, tenker jeg :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig! Kan ikke være så stas for forfatteren heller tenker jeg, å "leve i skyggen" av en annens verk på den måten. Det blir som du skriver, alt for høye forventninger.

      Slett
  2. Så fint at du likte Divergent! Denne serien har jeg ikke lest og heller ikke dødslekene, men de har sønnen i bokhyllen sin så jeg kommer nok til å låne dem etter hvert. Har sett den første filmen og likte den så da tipper jeg at jeg kommer til å like bøkene også. Kanskje jeg burde tittet litt på denne serien også... uansett tusen takk for smakebiten:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bøkene er bedre enn fimen, selvsagt;) Er vel kanskje smak og behag, men anbefaler å gjøre et forsøk om du liker denne sjangeren!

      Slett
  3. Jag har inte hört talas om vare sig bok eller författare så jag kan inte hjälpa dig där, men det låter som en hemsk historia :)

    SvarSlett
  4. Låter som en mycket speciell bok. Har inte hört talas om den innan. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
  5. Så bra at du likte Divergent. Elsket de to første bøkene i serien og gleder meg til å få tid til å sette meg ned med den tredje og siste boka. Har lenge hatt lyst til å lese the Uglies, men har enda ikke funnet tid til det!

    SvarSlett
    Svar
    1. Er spent på om bok nummer to er like bra som den første!

      Slett
  6. Tack för smakbiten! Känns som om det finns väldigt många framtidsböcker man inte hört talas om...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg leser om nye (som jeg ikke har hørt om) bøker i denne sjangeren stadig vekk.

      Slett
  7. Det tog lång tid innan jag kom in i den här och jag föll aldrig helhjärtat, här finns inlägget jag skrev om serien: http://mshisingen.blogspot.com/2013/04/laste-tidningen-och-kom-att-tanka-pa-en.html

    Tre dystopier (alla trilogier) som jag tycker är mycket bättre:
    Slated: http://mshisingen.blogspot.com/2013/08/failure-is-not-option.html
    Wool: http://mshisingen.blogspot.com/2013/08/make-us-keep-our-thoughts-to-ourselves.html
    Pure: http://mshisingen.blogspot.com/2013/07/fenix-om-att-aterfodas-ur-askan.html
    Med reservation för att vi kanske inte alls har samma smak...

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for linker til omtaler. Jeg har også inntrykk av at Uglies er treg å komme inn i. Mulig jeg også har litt vanskelig for å like konseptet i boken, med disse skjønnhetsoperasjonene... Men skal gi det en sjanse til!

      Slett
  8. Eg har lest denne serien; Uglies, Pretties og Specials. Likte den ganske godt, den er spennande og har eit veldig driv framover i handlinga utover i serien. Har ikkje blogga om den sjølv, men du kan f.eks, lese kva Bokelskerinnen og Flukten fra virkeligheten har skrive om Uglies:
    http://bokelskerinne.blogspot.no/2011/07/bokanmeldelse-uglies-scott-westerfeld.html
    http://gronneskoger.blogspot.no/2011/05/uglies-av-scott-westerfeld.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Svært positive omtaler på begge bloggene ser jeg. Det er motiverende, takk skal du ha :)

      Slett
  9. Jeg har ikke lest noen av disse bøkene, men er enig i at forlagene nok burde være mer forsiktige med å sammenligne. Forventningene blir for høye og faller raskt! Blir spennende å se hva du synes om boken :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...