søndag 24. november 2013

Smakebit på en søndag - The Twistrose Key

En vakker eventyrbok fra norsk forfatter som sa opp jobben for å skrive fantasybok for barn. Dette kan man trygt si at hun har lyktes med!

Boken The Twistrose Key, eller Vindeltorn som den heter på norsk, er skrevet av Tone Almhjell. Jeg visste fra før at hun er trønder og at vi har jobbet i samme avis, Oppdaget da hun deltok på Lindmo at hun faktisk er vokst opp på samme plass som meg. Så derfor er det kanskje litt ekstra stas å lese denne boken. Men det er utrolig fascinerende med slike "happy ending"-historier, hvor en som går med en drøm, sier opp jobben sin, går "all in" og lykkes.

For man kan trygt si at hun har lyktes. Hun skrev nemlig den engelske versjonen først, og fikk solgt den til Penguin forlag i USA. Her har hun kontrakt på intet mindre enn to bøker. Og boken har fått stor oppmerksomhet både der borte og her.

Her er forøvrig noe av det som er skrevet om forfatteren og boken:

Fantasyboka til norske Tone er storsatsning hos amerikansk forlag i høst
Tone sa opp jobben for å bli fantasyforfatter
Denne boka har alt en god fantasyroman skal ha

Det har vært mange godord å lese om denne boken, så forventningene er kanskje litt høye. Jeg leser boken på engelsk, noe som er litt uvant for meg. Foretrekker å lese på norsk egentlig, men har bestemt meg for å presse meg litt til å lese ting på originalspråket. Uansett, har ikke kommet så altfor langt i boken ennå, men det virker lovende. Har bestemt meg for å lage ordentlig hjemmelaget kakao med krem til uka, og lese mer i denne. Det må jo bli perfekt når man leser om en vinterverden som denne. Må i tillegg si at dette er det nydeligste bokomslaget jeg noen gang har sett!

Omtale fra Gyldendal forlag:
Noe er galt i det gamle huset familien til Lin har leid, det er hun sikker på. Klokkene tikker for sakte. Rosebedet er dekket av rim, selv i øsende regnvær. Og når en mystisk nøkkel merket «Vindeltorn» dukker opp, finner Lin en sprekk i kjellerveggen. En portal til en verden ved navn Sylver.
I dette snødekte riket bor alle døde dyr som en gang har elsket et barn. Lin blir til sin store glede gjenforent med Rufus, kjæledyret hun begravde under rosebusken. Men sammen må de finne den forsvunne Vinterfyrsten hvis de skal redde Sylver fra undergang.

Her er en smakebit:
"Up the hill they went, following the pathway where nobody had cleared the snow, but several had walked since last snowfall. The Hall of Winter loomed over them, block upon block of opaque, blue ice shrouded in silence. The gargoyles watched them from the roof. Lin couldn´t stop eyeing their brooding shapes and scythes for arms, but Rufus was more preoccupied with the footprints".

Vil du lese flere smakebiter fra andre bøker denne søndagen, finner du dette hos
Flukten fra Virkeligheten.

Ha en flott søndag alle sammen!

6 kommentarer:

  1. Jag är ingen älskare av fantasy, men ibland blir jag sugen på att läsa något i den genren. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
  2. Denne boken kunne jeg tenkt meg å lest, og sikkert ekstra stas for deg som er fra samme sted ja:-) Tusen takk for smakebiten og ha en fin kveld:-)

    SvarSlett
  3. Denne boken har jeg veldig lyst til å lese :) Har ønsket meg den av ei venninne til jul, så kanskje jeg får den he he :)

    SvarSlett
  4. Jag har lovat mig själv att läsa lite fantasy i år så kanske det vore passande att läsa den här boken. Tack för smakbiten

    SvarSlett
  5. Jeg liker historien hvordan denne boka ble til og antatt så godt. Snakk om å å gå for en drøm og lykkes.:) Vil nok lese den en dag..:)

    SvarSlett
  6. Det är härligt att läsa om människor som ger upp allt för att leva en dröm. Och lyckas :) Tack för smakebiten!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...