søndag 17. november 2013

Drømmegjengeren - Samantha Shannon

Original debutant med en forrykende historie som fascinerte fra begynnelse til slutt.

Jeg leser en del andre bokblogger, spesielt hvis de har en tendens til å omhandle bøker innen sjangre som appellerer til meg. Hadde derfor lest litt om Drømmegjengeren før jeg fikk den tilsend fra Kagge Forlag.

Fremmed univers
Må innrømme at jeg var litt forvirret etter ett par siders lesing. Her var det utrolig mye nytt å sette seg inn i. Boken inneholder en helt ny sjargong, og du finner ord som drømskap, kohort, asters, beinslitere, skvadere og mekk. Nå leste jeg som du sikkert skjønner boken på norsk. Har lovt meg selv å begynne å lese flere bøker på engelsk. Noe sier meg at det kunne gjort leseopplevelsen enda sterkere å lese denne på originalspråket. Det sagt, så finnes det en ordliste bakerst i boken. Det kan være verdt å lese over den en gang eller to i løpet av lesingen. For fortellingen fortsetter ufortrødent videre om mimeherrer og fesjer, uten å forklare så altfor mye i boken. Ordlisten bak gir derfor litt mer info om dette litt fremmede universet.

Jeg skriver fremmed, men så fremmed er det egentlig ikke. Stedet er fremtidens London, skjønt byen er ikke slik vi kjenner den i dag. Det er Scion-London, myndighetenes svar på klarsyntepidemien som har skyllet over landet. Det foregår en "heksejakt" på folk med den sjette sans. Folk som unge Paige Mahoney, som er noe så sjeldent som en drømmegjenger. Jeg skal ikke prøve å forklare hva det innebærer, annet enn at hun er spesiell. Hennes talent fører henne i kontakt med en av undergrunnsmiljøets ledere, som leder en kriminell klarsyntbande. De livnærer seg av å ta i bruk evnene sine til egen vinning.

En dag er imidlertid Paige uforsiktig og blir tatt av Scions styrker. Hun er overbevist om at hun nå kommer til å bli henrettet, kanskje ved offentlig henging. For det er aldri noen som kommer tilbake etter å ha blitt fanget av Scion. Boken hadde ikke blitt særlig lang om hun hadde dødd der og da. Hun blir tatt med til et sted som åpner øynene hennes. Verden er slettes ikke som hun trodde, og Scion er ikke det hun trodde det var.

Her er forlagets omtale av boken:
Året er 2059. Samfunnet Scion kontrollerer alt. Paige Mahoney jobber i den kriminelle underverdenen i London, der hun er en del av en hemmelig celle. Jobben hennes er uvanlig, hun søker etter informasjon ved å bryte seg inn i andres sinn. Page er en Drømmegjenger, en sjelden type klarsynt, og i en verden regjert av Scion begår hun høyforræderi bare ved å leve.
En dag forandres livet hennes for alltid. Hun arresteres, kidnappes og føres til Oxford – en by som har blitt holdt hemmelig i 200 år. Paige får en Rephaite-verge, en skapning med mørk, honningfarget hud og gule øyne. Han er herren hennes. Hennes naturlige fiende. Og hvis Paige ønsker å gjenvinne sin frihet, må hun spille på lag med herren sin.

Jeg skal ikke røpe så særlig mye mer, da dette vil ødelegge spenningen for deg som ønsker å lese denne. Men kan si at jeg virkelig likte den. Straks jeg kom inn i sjargongen og den merkelige inndelingen av folks evner, var det bare å henge på.

Jeg synes
Drømmegjengeren er Samantha Shannons første roman. Jeg synes det er kjekt med en litt mørkere og original bok innen fantasysjangeren. Den styrer heldigvis unna det verste kjærlighetsstyret, men en slipper ikke helt unna. Men det er greit, litt kan det være. Bokens historie flyter godt nok uten også.
Visstnok skal dette være den første boken i en serie på syv. Og jeg føler at denne boken er en grei innføring i dette universet. Er derfor spent på å lese oppfølgeren, nå når jeg føler meg litt mer inn i dette.

Skal jeg si noe negativt, er det at jeg innimellom føler at det går litt for fort i svingene. Spesielt i de siste scenene. Jeg følte at slutten kom for raskt, og at det ble en smule kaotisk. Jeg synes i tillegg at forfatteren kunne brukt litt mer tid på å styrke de mellommenneskelige relasjonene litt, laget litt koselig stemning og gjort oss bedre kjent med folk. Hun kunne heller droppet alle referansene til Irland.

Du kan også lese hva disse bokbloggerne mener om boken:

Knirk
I bokhylla
Julies bokbabbel
Den har jeg lest

Har du skrevet en omtale? Send meg linken så skal jeg føye til listen!

2 kommentarer:

  1. Fint anmeldelse :) Jeg leser boken nå på engelsk. Har ikke kommet så langt, men hittil liker jeg den.

    SvarSlett
  2. Ser ut som om vi var ganske enige her. :o)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...