mandag 28. oktober 2013

Flukten - Ally Condie

Åh, som jeg elsker katt-og-mus-jakt-bøker mellom den gode hovedpersonen og det slemme Samfunnet. Hva er sannhet, hva er løgn og hvem kan man egentlig stole på? 

Bok nummer to i Ally Condies triologi «Matched» om Cassia skuffer ikke. Det er alltid litt ekstra spennende å lese en oppfølger til en bok man liker. Holder den koken? Nedenfor kommer en oppsummering av boken. Vær obs på at dette blir en spoiler for deg som ikke har lest første bok ennå.

«Cassia har valgt Ky framfor Xander. Kjærligheten framfor tryggheten. Hun har ofret alt og er på flukt. For å finne Ky må hun utenfor Samfunnets yttergrenser. Der ingenting er kjent, og andre lover gjelder. Det går rykter om opprør. Men hva er sannhet, og hva er løgn? Hvem kan hun stole på? Det trygge Samfunnet er blitt en dødelig motstander. Flukt er eneste løsning. Flukten er den etterlengtede fortsettelsen av Cassias valg, første bok i Matched-trilogien». 

Hadde jeg ikke likt denne sjangeren i utgangspunktet, hadde jeg kanskje vært ekstra kritisk. Jeg ville pekt på en del logiske brister i Cassias jakt på Ky. På måten de faktisk utfører flukten på, og hvor de ender opp. Men det skal jeg ikke. For her er kunsten å la seg rive med, og nyte en tross alt spennende historie. Jeg lar meg nesten ikke irritere nevneverdig av det faktum at ei ung jente tar en «Bella», og ofrer alt og alle i sitt liv i jakten på kjærligheten. Og å forsøke å redde liv, uten spesielt gode utsikter til annet enn å ta sitt eget. Innser at jeg virker negativ, men man må faktisk se bort fra noen ting for å virkelig få maks utbytte av fortellingen.

Det sagt, så gikk denne boken virkelig unna for min del. Jeg synes stort sett alltid at det er forfriskende å lese bok nummer to i en triologi. Da slipper man å bruke tid på å bli kjent med hovedkarakterene, skippe formalitetene, og bare kaste seg inn i det. Det er tross alt en grunn til at man har valgt å lese en oppfølger.

Jeg vil ikke røpe så mye mer enn det som allerede er skrevet her, da forsvinner spenningen. Men likte du den første boken vil du nok også blir fenget av denne. Jeg skal i alle fall lese den siste boken. Skal imidlertid ikke drøye for lenge, da jeg har en tendens til å miste litt gløden og historiens tråd om jeg utsetter.

Score 4/6

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...