lørdag 4. februar 2012

Greide ikke å legge denne fra meg

«For en utrolig fantastisk bok» tenkte jeg gjennom hele «Dødslekene» av Suzanne Collins.

Jeg har plukket opp hint og noen omtaler her og der på diverse bokblogger. Nok til å bli litt nysgjerrig på denne triologien, «Dødslekene». Så et gavekort i bokhandelen ble brukt til å blant annet kjøpe med denne pocketversjonen.

Boken kan oppsummeres slik:

Dette er en slags futuristisk dystopisk science fiction, hvor vi presenteres for 24 deltakere fra 12 distrikt i et blodig spill. Spillet går kort og godt ut på at alle deltagerne slippes ut på en svær utendørs arena, og må greie seg med de hjelpemidler de finner der ute. Målet er å overleve de andre. Da vinner man et liv i rikdom og evig berømmelse.

Vi følger spillet fra ungjenta Katniss' synsvinkel. Hun kommer fra det fattige Distrikt 12, og ofret seg selv som frivillig, selv om det egentlig var lillesøsteren Prim som ble trukket ut. Katniss er en tøffing som er flink til å jakte og hun forsøker å overliste de andre deltagerne, som på mange måter er bedre rustet til Dødslekene enn henne.

Dette mener jeg:
Jeg er svært fornøyd med hvordan forfatteren har greid å skape et futuristisk Nord-Amerika. Hun skildrer myndighetenes makt og poenget med spillet på en usedvanlig god måte. Man føler liksom på den avmakt og urettferdighet de noe ufrivillig spillerne og deres pårørende sitter igjen med. Det er godt gjort å få lesere til å føle slike følelser for noe som tross alt ikke er virkelig. Men blodtørsten og massenes begeistring for denne makabre underholdningen får meg til å tenke på heksejakt, halshugging og gapestokk. Menneskene har til alle tider vært i stand til ufattelig offentlig ondskap. Dette er bare å ta det et skritt videre, og gjøre det til et reality-show.

Ser man bort ifra drap og bestialitet, er konseptet i seg selv svært spennende. Det har blitt sammenlignet med en blodtørstig variant av Robinson-ekspedisjonen, og det var egentlig ikke en så altfor dum beskrivelse. Deltagerne inngår allianser, og man må klare seg med det man greier å jakte og sanke. Det er unektelig god underholdning.

Jeg greide knapt å legge fra meg denne boken, jeg bare måtte lese videre. I dag, da jeg bare hadde et par kapitler igjen, gikk jeg bort til nærmeste bokhandel og sikret meg den siste kopien av bok nummer to de hadde stående i hylla. Nå gleder jeg meg allerede til å ta fatt på bok nummer to, og ikke minst til å se den kommende filmen. Fikk skikkelig frysning av traileren, det var akkurat slik jeg hadde sett det for meg i hodet mitt!



Score: 5/6

Fakta om boken:
Utgitt: Pocket. 2009
Forlag: Gyldendal
ISBN: 9788205395473
Sider: 456
Sjanger: Ungdom/Fantasy

9 kommentarer:

  1. Har veldig lyst å lese den:) Hørt mye bra om denne bokserien:)

    SvarSlett
  2. Det forutsetter kanskje at du liker litt fantasy og science fiction, men hvis du gjør det, er nok denne midt i blinken! Er i alle fall glad jeg "endelig" kjøpte den. Har tenkt på det en stund, men den virket liksom litt sær og kjedelig utenpå. Tok feil der;)

    SvarSlett
  3. Har den liggende og jeg gleder meg voldsomt til å lese den, spesielt når jeg har hørt så mye bra om den:) Filmen skal jeg også se når den kommer ut:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Må bare sette i gang med lesingen nå med det samme ;) he he.

      Slett
  4. Denne boken syntes jeg faktisk er en som bør passe mange jeg :) Et skremmende scenario i vår verden hvor mange er hekta på reality. Knallgod bok!

    SvarSlett
  5. En meget god serie dette, og venter spent på filmen (livredd for å bli skuffet).

    SvarSlett
  6. Jeg har aldri lest boka (serien) men jeg burde kanskje gjøre det. Høres ut som noe jeg vil like:)

    SvarSlett
  7. Jeg falt helt for bøkene i serien. Nå gleder jeg meg til filmen!

    SvarSlett
  8. Spoiler:

    Filmen var litt skuffende fordi mesteparten av de viktige detaljene ble utelagt men ellers bra :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...