onsdag 2. november 2011

Omtale av «Demonenes by» - Cassandra Clare

Dette er en salig blanding mellom demoner, vampyrer, alver, varulver og andre fantasyskapninger. Kanskje litt i meste laget?

Clary Fray er ikke helt som alle andre 15-åringer, skal det vise seg. Til tross for at hun vokser opp som en vanlig jente sammen med alenemoren Jocelyn, har familien en noe spesiell hemmelighet. Plutselig en kveld, når Clary er på diskotek sammen med kompisen Simon, blir hun vitne til et drap. Drapsmennene, som kaller seg skyggejegere, er usynlige for alle andre enn Clary. Dette blir starten på et nytt og ganske turbulent liv. Kort tid etter blir nemlig hennes mor kidnappet, og Clary blir angrepet av demoner.

Hentet fra baksiden av boken:
«Den gåtefulle skyggejegeren Jace drar henne med i en mystisk underverden hun ikke ante eksisterte. Hvem er egentlig moren hennes? Hvorfor angripes Clary av demoner? Og hvorfor er hun en av de få som kan se verden slik den virkelig er?»

Jeg synes:
Dette var en svært lettlest bok, med et godt språk og en relativt engasjerende historie. Dette er sikkert en bok som vil gjøre seg godt som film, og kan komme til å bli svært populær ungdomsserie.

Personlig er jeg svært kresen når det kommer til fantasy. Jeg ønsker at det skal være «overnaturlig», men ikke for mye. Det skal være morsomt, men ikke krampeaktig, og ungdomslitteratur må ikke på død og liv være «hipt og kult». Jeg kan derfor være et vanskelig publikum å underholde innen denne sjangeren, da jeg dessverre har en tendens til å være litt negativt innstilt. Jeg har også en «greie» med at jeg ikke ønsker å se bilde av forfatteren før jeg har lest ferdig en bok. Helst ikke etterpå heller. Såfremt han/hun ikke ser ut som en gråsprengt gammel trollmann/heks ønsker jeg ikke å bli revet ut av illusjonen om at dette er ekte. Ja, jeg er kanskje rar, men da jeg snublet over coveret og fikk se bilde av forfatteren bak boka, ødela dette faktisk litt for meg...

Dette var imidlertid en helt grei bok, til tider faktisk ganske spennende. Det var ikke alle karakterene jeg likte like godt, og man kunne med fordel droppet de ulike «trekantdramaene» i boka. Noen elementer i boka minner meg om tv-serien «Supernatural», som jeg forøvrig har svært sansen for. Men på et vis ble det kanskje litt for mange overnaturlige vesener samlet på en plass.

Boka har noen allrighte «twist & turns» på slutten, skjønt, noen av dem hadde jeg gjettet meg til allerede. Noen kom imidlertid som en overraskelse, slik at de siste kapitlene ble ganske spennende.

Oppsummering:
Helt OK underholdning, som gjør seg under pleddet en mørk høstkveld mens regnet pisker på ruta. Du bør imidlertid ikke har sperrer for overnaturlige vesener, her må du bare slenge deg med og være åpent for det meste. Er svært i tvil om dette for meg er en sterk 3´er eller en svak 4´er. Siden jeg er en svært kritisk leser i denne sjangeren, velger jeg imidlertid det siste, siden dette tross alt er en velskrevet bok.

Score: 4/6

Fakta om boken:
Utgitt: 2011
Forlag: Schibsted Forlag
ISBN: 978-82-516-5548-4
Sjanger: Fantasy/ungdom

4 kommentarer:

  1. Så bra at du likte boken ganske godt :) Ser du skriver at det hadde gjort seg på film, filmen kommer til neste år tror jeg :)

    SvarSlett
  2. Jeg har ikke helt klart å finne ut om det bare er rykter ang. filmen, eller om det stemmer... Fant ikke noe på imdb.com.

    SvarSlett
  3. For meg ble det en sterk treer tror jeg, hang meg nok ennå mer opp i ting enn du har gjort :)

    SvarSlett
  4. Spennende å lese anmeldelsen din. Du har nok et bittelitt varmere forhold til boka enn jeg har, selv om vi også deler syn på flere punkter. Nå gir ikke jeg terningkast i min blogg, men om jeg skulle ha gjort det, hadde denne muligens havnet så langt ned som en toer. Hadde vært moro å lese boka på originalspråket, for å se om problemene i den ligger i oversettelsen. :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...