søndag 2. juni 2013

Inferno - Dan Brown

Gjensyn med Robert Langdon. Kanskje ikke så hjertelig som jeg skulle ønske, men han holder fortsatt koken. Såvidt.

Jeg har til nå lest alle Dan Browns bøker. Dessverre føler jeg fortsatt at Da Vinci-koden var høydepunktet. Han fant liksom den perfekte oppskrift, og det virker som om han holder seg til den. Bøkene blir derfor en smule forutsigbare, til tross for en rekke "twists & turns".

Det sagt, så har jeg allikevel gledet meg stort til den nye "Inferno". Et gjensyn med Robert Langdon innbyr til kvalitetslesing med kaffe og noe "godt attåt". Eventuelt iskaffe i parken med solbriller på. Dette er slett ingen tunglest bok, og jeg har holdt en jevn leseflyt gjennom hele boken. Den ble aldri så spennende at jeg ikke greide å legge den fra meg, men det var nære på ett par ganger. Dessverre synes jeg at Brown flekser for mye med kunst og historie gjennom størsteparten av boken. Det lager mange unødvendige pauser i historien. Er rett og slett unødvendig å stoppe "katt-og-mus" sekvensen med ett par utlegginger om katedralers utsmykninger etc. Jeg mener at en bok blir mer forseggjort med litt historiske fakta, men ikke når det går på bekostning av selve storyen. Dan Brown prøver å være litt for flinkis, rett og slett.

Jeg vet ikke om årsaken til at Da Vinci-koden slo så godt an er fordi de fleste av oss kjenner til Louvre og Mona Lisa, og de øvrige kunstverk nevnt i boken. Kan bare snakke for meg selv, men jeg har aldri hatt noe forhold til "Dantes Inferno" som er den kunstneriske bærebjelken gjennom hele boken. Hadde jeg hatt det ville jeg kanskje ikke følt at forfatteren mer eller mindre konstruerte den inn for syns skyld, fordi det passer den allerede utprøvde oppskriften.

Midt oppi kunstviten og historisk kunnskap, dukker det opp moderne vitenskap. Korreksjon; fututristisk vitenskap. I utgangspunktet presenterer Brown et spennende fremtidscenario. Jeg skulle svært gjerne ha lest mer om dette. Dessvere kommer dette mest mot slutten, som var for kort og brå. Hva skjer nå da? Er dette en cliffhanger? Isåfall må Brown virkelig gå ut av boksen sin og gi seg ut på en slags dystopisk variant neste gang.

Flere ganger tenkte jeg at dette blir en 3`er. Ikke fordi det var en dårlig bok. Men fordi jeg forventer mer av en bestselgende forfatter som Brown. Lander allikevel på en grei 4. Fordi jeg tross alt koste meg, han skriver svært godt og evner å overraske meg med snedige plott.

Score: 4/6

8 kommentarer:

  1. Fin omtale. Skal straks lese denne selv. Merker meg at de fleste mener som du, at det blir for mye fakta, kunsthistorie og sånt..
    Det som ble så spennende med Davincikoden var vel alle spekulasjonene rundt bibelhistorien, Jesus, Maria Magdalena osv..

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei,
      Ja, det er nok noe med konspirasjonsteorier rund populære/velkjente verk som trigger masse følelser hos folk. Tror nok ikke folk flest vil la seg bergta av Dantes inferno på samme måte! Men det er en bra bok altså, men den kunne trengt en liten edit. Mindre detaljskildringer av ting som ikke er relevant for historien, mer omkring plottet Brown har brygget!

      Slett
    2. Jeg likte boka veldig godt og koste meg med kunst og gater i Firenze, Venezia og Istanbul.:)

      Slett
  2. Jeg ser hva du mener - vi er veldig enige :) Jeg strekker den ikke til en 4'er, til det syns jeg rett og slett den ble rett og slett noe kjedelig i lengden, MEN som du også nevner - det er en veldig interessant tankegang bak plottet. Befolkningseksplosjonen og den kanskje nødvendige begrensningen av denne...?

    SvarSlett
    Svar
    1. Synes Brown begynte på noe spennende der. Skulle gjerne hatt mer av akkurat det...

      Slett
  3. Gleder meg virkelig til å lese denne boken!:) Er spent på om den faller i smak siden den forrige boken av han ikke gjorde det, den la jeg vekk. Er da ellers en stor Brown fan og går rundt med litt nervøse nerver som sier at noe er galt, siden jeg ikke har fått boken i hus ennå:) Ha en flott kveld! Nydelig og ærlig omtale!

    SvarSlett
    Svar
    1. Gleder meg til å lese hva du synes!:)

      Slett
  4. Jeg prøvde å lese denne boken, men ga opp etter en stund. Ikke at jeg synes boken er dårlig, men det er en sjanger jeg ikke er så veldig glad i. Fin anmeldelse av boken :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...