tirsdag 22. april 2014

Hold tett - Harlan Coben

Nok en intrikat og spennende krimhistorie fra mesteren Coben. Full av språklige bilder, særpreg og klisjeer på beste Coben-vis.

Jeg har hørt en del lydbøker av Coben i det siste. Ikke fordi jeg nødvendigvis digger forfatteren, men fordi han skriver slik at det er spennende og lett å høre på når man sitter i stappfull buss. Det krever egentlig ikke så mye tankevirksomhet. Man blir bare fôret med ulike scenario, og kan gå rundt og gruble litt på hva det er som egentlig har skjedd. Det som kanskje fascinerer meg med Coben, og som gjør at jeg hører flere av bøkene, er at han har flere små twists&turns gjennom boken. Så selv om jeg gjetter meg til noe, så greier jeg ikke å gjette meg til alt.

Her er Cappelens omtale av boken:
Tia og Mike Baye hadde aldri forestilt seg at de skulle spionere på barna sine. Men den 16-årige sønnen Adam har vært uvanlig stille i det siste. Etter at bestevennen hans, Spencer, begår selvmord, kan de ikke hjelpe for at de blir svært bekymret. Bare noen dager etter at de får installert et overvåkningsprogram på Adams pc, leser de en kryptisk e-post fra en ukjent avsender: “Hold tett og alt går bra”.

Som om Mike Baye ikke har nok fra før, får han også vite at naboens sønn Lucas har desperat bruk for ny nyre. Siden han er guttens lege, får han rede på en meget pinlig hemmelighet som kan forandre naboenes liv. Etter hvert blir livene til de to familiene vevd sammen på en uventet brutal måte, og hemmeligheter som er blitt holdt skjult lenge begynner å komme til overflaten. De desperate foreldrene må velge måten de skal beskytte dem de elsker høyest i verden.

Det som ofte slår meg med Coben sine bøker, er at jeg ikke nødvendigvis alltid liker hovedpersonene. Her sliter jeg kanskje litt med at Tia og Mike velger å spionere på sønnen sin. Det er såklart en meget god grunn til det, men allikvel føler jeg at ikke alt er prøvd. Som i flere andre av Cobens bøker, så foregår det flere historier parallellt. Det tar kanskje en stund før man greier å se hva den ene historien har med den adnre å gjøre, hvordan de henger sammen. Det kan kanskje gå helt mot slutten før man skjønner hvorfor forfatteren har valgt å bruke så mye tid på ulike enkeltelementer. En kan jo mene hva man vil om at uansett hvem som nevnes, så henger den sammen med noen i den store helheten. Det blir jo selvsagt veldig oppkonstruert, men allikevel, det er jo en bok. En krim sådan. Et litterært puslespill.

Jeg har hatt koselige og spennende timer med denne på øret. Den går kanskje ikke inn i historien som tidenes krimbok. Jeg synes for eksempel at den er litt for amerikansk. Men allikevel, noen ganger må man bare ta en bok for det den er. Ren underholdning!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...