mandag 30. desember 2013

I den skogen - Harlan Coben

Amerikansk krim som har sine spenningsmomenter, men som allikevel ikke nådde helt opp hos meg. Mest fordi jeg ikke likte hovedpersonen og språket.

Dette coveret har forfulgt meg i alle bokhandler jeg har vært innom. "I den skogen" av Harlan Coben har tydelig vært en stor hit her til lands. Og jeg kan skjønne hvorfor, selv om jeg ikke fikk helt sansen for den. Men la meg starte med en kort beskrivelse av handlingen, hentet fra Cappelens hjemmeside:

"Paul Copeland mister sin søster da fire ungdommer forsvinner fra sommerleir. To av dem blir funnet døde i skogen, men søsteren blir aldri funnet. Tjue år senere blir han dypt skaket da et lik blir funnet, og det viser seg å være den tredje av ungdommene. Håpet om å finne søsteren i live våkner, men han skal gjøre flere grusomme oppdagelser før han gjennomskuer hemmelighetene som alltid har omgitt ham".

Hovedpersonen er altså denne Paul Copeland. Han er statsadvokat og enkemann med en liten datter. Vi møter han i en krevende tid av livet, hvor han holder på med en av sine vanskeligste saker. Ei fattig jente ble voldtatt på en studentfest av to rike pappagutter. Foreldrene, eller mer bestemt den ene faren, setter himmel og jord i bevegelse for å redde sønnen sin fra fengsel. Men "Cope" er en bestemt og moralsk fyr, så han lar seg ikke kjøpe. Derfor pådrar han seg noen fiender som begynner å romstere i fortiden. Og som handlingsbeskrivelsen over sier, så blir det grusomme oppdagelser og avsløring av hemmeligheter.

Jeg likte ikke hovedpersonen særlig godt. Hvorfor? Fordi han virket veldig selvsentrert. Meningen var vel at vi skulle synes synd på han, men han syntes nok mest synd på seg selv. Han ble fremstilt svært menneskelig med sine feil og mangler, men jeg liker ikke de valgene han har tatt. Det trenger jeg selvsagt ikke heller, for å kunne sette pris på boken. Den har nok av løse tåder som alle trekker deg i retning slutten. For det er unektelig deilig å få svar på alle disse gåtene. Og det er bokens store opptur. Jeg greide ikke å gjette meg til svarene selv. Jeg prøvde flere ganger, men tok stadig feil. Og det elsker jeg! Så alt i alt en god bok, forstår godt hvorfor den har blitt så populær. Men jeg liker egentlig ikke oversatt amerikansk krim innser jeg. Det er noe med språket. Alle flosklene og måten folk snakker på. Det er ingen som snakker sånn, om enn i Amerika...

Allikevel, det er en god krimbok, så hvis du liker sjangeren så anbefaler jeg den. Det kan godt være at du får mer sansen for hovedpersonen enn deg jeg gjorde. Hvis du har lest boken og skrevet en omtale, så send meg gjerne en link, så skal jeg føye den til her!

2 kommentarer:

  1. Jeg leser gjerne Coben, synd han er utrolig spennende. Men er faktisk enig i at personene kan bli vel amerikanske for meg. Denne har jeg ikke lest, og vil nok lese mange andre før jeg plukker den fram.

    SvarSlett
  2. Åh, jeg leste denne for en del år siden, og syntes den var knallbra! Siden du etterspør linker, så slenger jeg med en til min anmeldelse: http://www.tonesbokside.net/?p=2418
    Dessverre husker jeg den ikke så godt nå lenger, og mistenker kanskje at jeg hadde vært litt mer kritisk til den nå - kanskje...? Jo mer man leser, jo mer bagasje og klarere lesebriller får man, i alle fall merker jeg det godt ettersom årene går. Nå vel, den greide i alle fall å underholde meg maks den gangen jeg leste den, så jeg klager ikke! :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...